Sunday 21 August 2016

PROGRAM DASAR WARGA EMAS NEGARA (DWEN) 2016




ARTIKEL BERKAITAN HAK TERHADAP WARGA EMAS

Oleh kerana hak terhadap warga emas semakin mendapat perhatian penting di peringkat antarabangsa dan serantau, Suruhanjaya merasakan adalah penting untuk mempromosi isu tersebut di Malaysia dan telah mengenal pasti isu ini sebagai salah satu bidang keutamaan pada tahun 2013. 

Memandangkan isu berkaitan hak kepada golongan ini sangat luas dan dalam masa yang sama mengambil kira sumber yang terhad, Suruhanjaya memilih perkhidmatan jagaan dan sokongan kepada penjaga sebagai langkah permulaan yang praktikal. Pada masa akan datang, Suruhanjaya berharap untuk meluaskan fokus kepada bidang lain termasuklah isu diskriminasi dalam pekerjaan dan akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan.


Beberapa aktiviti telah dijalankan sebagai sebahagian daripada penyelidikan, termasuklah konsultasi, lawatan ke institusi jagaan dan seminar. Suruhanjaya sedang melengkapkan satu laporan berkenaan perkhidmatan jagaan warga emas dan sokongan untuk penjaga. Setelah laporan berkenaan disiapkan, Suruhanjaya akan mengadakan perbincangan dengan pihak-pihak yang berkepentingan tentang syor-syor dalam laporan tersebut dan juga meneruskan usaha advokasi terhadap hak warga emas di Malaysia.


No comments:

Post a Comment